۱۷ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۵۲

در نشست خبری مطرح شد:

روح همفکری بر همایش بیست و یکم حکمفرما بود/خلیج فارس عامل صلح و دوستی در منطقه

روح همفکری بر همایش بیست و یکم حکمفرما بود/خلیج فارس عامل صلح و دوستی در منطقه

برگزار کنندگان همایش بین المللی خلیج فارس طی نشستی خبری به سوالات خبرنگاران در مورد اهداف و دستاوردهای این همایش پاسخ دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "ابراهیم عزیزی" استاندار هرمزگان در تشریح علت برگزاری همایش بین المللی خلیج فارس در بندرعباس به خبرنگاران گفت: در نظام مدیریتی کشور شورایی به نام شورای عالی خلیج فارس وجود دارد که با حضور رئیس جمهور و سفیران ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز استانداران استانهای مرتبط با خلیج فارس تشکیل جلسه می دهد.

وی افزود: این شورا تصمیم گیرنده مسائل مهم این پهنه جغرافیایی ایران اسلامی است. طی نشست شورای عالی خلیج فارس که با حضور رئیس جمهور برگزار شد یک بحث مهم به تصویب رسید و آن صیانت از نام خلیج فارس بود. این مهم با بهره گیری از ظرفیت های داخلی و خارجی و بهره گیری از تمام حوزه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با موضوع صیانت از نام این منطقه دنبال می شود.

عزیزی یادآور شد: برای رسیدن به این هدف دو موضوع در دستور کار قرار گرفته است یکی برگزاری همایش بین المللی خلیج فارس با حمایت و هدایت هوشمندانه وزارت خارجه و دیگری برگزاری جشنواره بین المللی خلیج فارس در روز دهم اردیبهشت ماه هر سال است. در کنار اقدامات فرهنگی و اجتماعی که طی این سالها در استان هرمزگان انجام گرفته، در بخش سیاسی نیز همایش خلیج فارس برگزار شده و مسئولان به این امر همت گمارده اند.

به گفته استاندار هرمزگان یکی از رسالت ها ارتباط با اندیشمندان و متفکران و صاحبان قلم و سخن برای تببین حقانیت و جایگاه تاریخی و عظمت ایران است. بر این اساس خلیج فارس ظرفیت بزرگی برای ایجاد مودت، دوستی، عدالت و صلح در منطقه دارد و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا پایه گذاری شده است و در این میان استان هرمزگان نیز نقش به سزایی به عهده دارد.

عزیزی تاکید کرد: پیام دیگر این همایش این است که ایران ذره ای از حقانیت و اقتدار خود عدول نمی کند و به دنبال اقتدار در نهایت دوستی و برای رسیدن به اهداف متعالی نظام است.

در این نشست همچنین دکتر دولتیار مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزیرخارجه گفت روح همفکری و همگرایی و وحدت منطقه ای در همایش بیست و یکم خلیج فارس حکمفرما بود و پژوهشگران به دنبال یافتن راههای دستیابی به این اهداف بودند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت طرح جدایی جزایر سه گانه از ایران توسط برخی کشورها اظهار داشت بحث در این مورد بی معنی و بی اساس بوده و هیچ محکمه ای حاضر نمی شود وارد چنین بحث بی اساسی شود.

به گفته دولتیار نام اصلی خلیج فارس همانطور که اسناد سازمان ملل و دیگر سازمان های تابعه آن تاکید کرده اند، خلیج فارس است و از این نظر مشکلی در مراجع بین المللی وجود ندارد. بر این اساس تولید اندیشه در این همایش ضمانت اجرایی در مورد خلیج فارس به شمار می رود زیرا گزارش هایی که از نتایج این همایش استخراج می شود به تنظیم یک دیپلماسی فعال و پویا کمک خواهد کرد.

کد خبر 2013473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha